Algemeen

The Matrix, gaat over geloof?

Misschien heb je deze film wel eens gezien, of je hebt er misschien over gehoord, The Matrix.
Het betreft niet een christelijke film, maar illustreert wel heel mooi dingen die raakvlakken hebben met het christelijk wereldbeeld waarbij de echte (geestelijke) wereld achter onze fysieke wereld niet zomaar zichtbaar is voor iedereen maar wel heel reëel in werkelijkheid.

Iets dat de hoofdpersoon van de film (Neo) onbewust begint aan te voelen. Zijn dromen voelen op een bepaald moment echter dan wanneer hij wakker is, en het leven begint aan hem te knagen.
Op een gegeven moment komt er een man (Morpheus) die Neo kan helpen. Hij bevestigt het gevoel dat Neo heeft en geeft Neo de keuze tussen twee pillen. De blauwe pil leidt ernaar dat hij weer gewoon wakker zou worden in zijn bed en waarna alles verder blijft bij wat het is. Een werkelijkheid waarin hij kan geloven en denken wat hij wil en zal blijven in een comfortabele onwetendheid.

De rode pil leidt tot de werkelijkheid, het inzien wat er echt is achter de wereld die wij kennen en waarvan wij denken dat deze echt is.
Het nadeel van deze keuze is dat na de keuze er geen weg meer terug is naar het oude leven in een comfortabele onwetendheid dat eigenlijk een leugen is. Als je eenmaal de waarheid ken is er geen weg meer terug naar het geloven in de leugen of schijn waarheid. Hoe graag een mens dat dan ook zou willen, je kunt je brein nooit meer overtuigen van de schijnwerkelijkheid als je de echte wereld kent en gezien hebt. Precies zoals je op een bepaalde leeftijd misschien je geloof in Sinterklaas hebt losgelaten door de waarheid te omarmen en te accepteren, waarna je op volwassen leeftijd nooit meer overtuigd kunt raken dat Sinterklaas toch wel bestaat. De rode pil is definitief, het opent je ogen en zintuigen voor de waarheid achter alles wat je ooit dacht en geloofde, of het nou om kleine dingen gaat of om hele fundamentele.

Neo kiest in de film voor de rode pil en ontwaakt vervolgens in een bad met vloeistof verbonden aan allerlei slangen en kabels. Zijn hele leven blijkt hij geleeft te hebben in een computer simulatie, alles was nep, de wereld die hij kende bestaat in werkelijkheid helemaal niet. Zijn bewustzijn was al die jaren in de computer gesimuleerde wereld, terwijl in werkelijkheid hij buiten die wereld bestond en echt leefde in een hele andere omstandigheid.

De film gaat door en Neo wordt door de anderen die uit de computer simulatie zijn ontwaakt of ontsnapt bijgepraat in hoe zij in deze situatie als mensheid zijn beland terwijl ze op pad gaan naar de verborgen stad “Sion”.

Maar het houdt niet op bij het eenmaal kiezen voor de rode pil of het blijven bij wat je vertrouwd is (de blauwe pil). Daarna begint de volgende reis, net zoals Neo nog werk te doen heeft binnen de computer simulatie (de Matrix) waar hij nu vanuit ontwaakt is en waarvan hij nu bewust is dat het allemaal nep is.
Neo wordt door zijn nieuwe vrienden in de werkelijke wereld onder toezicht weer aangesloten op de matrix en zo kan hij in en uit die schijnwerkelijkheid gaan om zijn werk te doen.
Hij leert dat die wereld nep is en alleen zijn hersenen zo geprogrammeerd zijn te denken dat het echt is. Zo komt hij een jongen tegen die een lepel kan buigen met zijn verstand en als Neo het probeert binnen de computer simulatie dan lukt het hem niet totdat de jongen hem leert dat Neo moet beseffen dat er helemaal geen lepel is.

Zo mogen wij leren dat dingen die we voorheen als werkelijkheid zagen in werkelijkheid niet bestaan. Het kost ons soms wel moeite om ons verstand op één lijn te krijgen met de nieuw ontdekte werkelijkheid, want als je wereldbeeld verandert moet je alles wat je ken opnieuw afwegen tegen het licht van de nieuwe werkelijkheid.

Uiteindelijk leert Neo dat de computer simulatie dus gemanipuleerd kan worden omdat het niet echt is. Zo kan hij zelfs uiteindelijk binnen de Matrix vliegen en kogels tegenhouden met zijn gedachten.

Maar steeds komt Neo met de lessen die hij leert in de schijnwereld van de Matrix tot nieuwe inzichten in de werkelijke wereld wat eigenlijk eerder een groter raadsel lijkt te worden. Wie is hij, en waarom is hij er? Heeft hij een doel, een profetie te vervullen?
Om het in een notendop te houden vlieg ik snel naar het einde waarin uiteindelijk Neo tot verbazing van iedereen zelfs in de werkelijke wereld buiten de simulatie dingen kan doen tegen hun computer gestuurde vijand met zijn gedachten, iets wat uiteraard de gedachten opwekt hoe werkelijk dan de werkelijke wereld is?

Het parallel van dit verhaal met onze wereld is dat wij te maken hebben met een geestelijke wereld buiten onze “werkelijke” wereld. De vraag is hoe werkelijk is die geestelijke wereld en wie staat daar aan het roer? En dan is de vraag of buiten de geestelijke wereld niet een wereld bestaat die überhaupt niet gebonden is door materie, geest en tijd. Iets wat wij nu allemaal amper kunnen beseffen, maar waar wij wel naar kunnen zoeken.
Het komt erop neer of wij blijven zitten bij wat wij bestempeld hebben tot waarheid omdat wij dat kunnen bevatten en het ons bevalt? Of dat wij blijven zoeken naar dat wat werkelijk is. Blijven wij bij de blauwe pil in de schijnwerkelijkheid, de leugen, of zoeken wij de rode pil en durven die te nemen als wij de rode pil gevonden hebben?

Het grote verschil met onze wereld en die van de Matrix is dat wij niet een eenmalige keuze moeten maken tussen de rode pil en de blauwe maar dat deze keuze keer op keer ons wordt gegeven.

Zo zijn er mensen die vanuit hun jeugd vastzaten in een sekte waarvan zij onmogelijk konden denken dat dat niet de waarheid of werkelijkheid was.
Of mensen die vastzaten in een bepaalde religie waar ze een God of goden vereerden die later tot hun grote ontdekking niets anders was of waren dan een afgod of afgoden die niet bestaan. Bedenksels van mensen, gecreëerd met ons brein en een collectief geloof dat keer op keer door meerdere mensen op vaste tijden bevestigd moest worden om in stand te kunnen blijven.
Maar zo zijn die mensen die uit dergelijke situaties bevrijd zijn geraakt vaak weer verstrikt geraakt in de volgende schijnwerkelijkheid.
Een mens die vanuit een sekte in een prettige christengemeenten terechtkomt, wat achteraf ook weer sterk sektarische trekjes lijkt te hebben met een collectief door mensen afgesproken godsbeeld dat vereerd en tevreden gesteld dient te worden.
Of een moslim die zijn wetenschappelijk kloppende, zuiver overgeleverde woord van God (koran) inlevert voor de vrijheid van het blijde evangelie, maar vervolgens in dezelfde wetenschappelijke beredeneringen valt van een ander boek dat nu zuiver overgeleverd woord van God blijkt te zijn en tot in den treuren moet worden verdedigd.

De kern in dit alles is of dat wij blijven hangen in wat wij kennen en prettig vinden, of dat wij keer op keer kiezen voor de rode pil die ons weer een stukje van de Waarheid toont en een nieuwe blik geeft op de werkelijkheid.
Stappen waarna je nooit meer terug kan naar het oude omdat je in bent gaan zien dat het slecht denkbeelden van mensen waren.
Houden wij vast aan de voorgeschotelde werkelijkheid die ons bevalt, of gaan wij via een rode pil zelf op onderzoek uit om te zien “of de dingen alzo zo waren”.
Is voor jou een nieuw inzicht krijgen er al net eentje teveel? Of zie je een nieuw inzicht als een traptrede naar het volgende nieuwe inzicht met het besef dat de trap waarschijnlijk oneindig hoog is?
Zet je deze stappen voor jezelf of blijft je vanwege anderen hangen op een trede?
Had Neo in de schijnwereld moeten blijven voor hen die hij kende, of vanwege dat wat hij gewend was te moeten en te kunnen?
Of zien wij ook in dat het beter voor Neo was uit die schijnwereld te stappen en de strijd aan te gaan met wat wel of niet waar is zonder de zekerheden van voorheen? Is de zekerheid van een mogelijke leugen of schijnwerkelijkheid beter dan de onzekerheid van de werkelijke wereld die misschien onvoorspelbaar en onzeker kan zijn, maar in ieder geval wel echt voelt en is?

Maak je keuze wanneer de mogelijkheid zich aanbiedt, of ga op zoek naar de mogelijkheid dat er meer te kiezen is dan te blijven bij dat wat vast te leggen is in een collectief belang.
Wordt het de rode of de blauwe pil vandaag?

Titus 1:10 (HSV) Want er zijn ook veel opstandigen, mensen die zinloos praten en misleiders, vooral die van de besnijdenis zijn. 11 Men moet hun de mond snoeren. Zij brengen hele huisgezinnen in verwarring, door te leren wat onbehoorlijk is, om schandelijke winst. 12 Een van hen, hun eigen profeet, heeft gezegd: Kretenzen zijn altijd leugenaars, kwade beesten, luie buiken. 13 Dit getuigenis is waar. Wijs hen daarom streng terecht, opdat zij gezond zullen zijn in het geloof, 14 en zich niet zullen bezighouden met Joodse verzinsels en geboden van mensen die zich van de waarheid afkeren. 15 Alle dingen zijn wel rein voor hen die rein zijn, maar voor hen die bezoedeld en ongelovig zijn, is niets rein, maar hun verstand en ook hun geweten zijn bezoedeld. 16 Zij belijden dat zij God kennen, maar zij verloochenen Hem met hun werken, aangezien zij verfoeilijk zijn en ongehoorzaam en tot elk goed werk ongeschikt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *