Uncategorized

Het venster – ה

Als je erop gaat letten komt een venster, of ook wel raam een aantal keer voor in de bijbel.
In de verhalen maar ook verborgen. Misschien zou je het niet verwachten maar het venster heeft een achterliggende betekenis die aansluit op de verhalen.
We komen het venster onder andere tegen bij het verhaal van Noach, Daniël en Rachab in Jericho. Maar er is ook een Hebreeuwse letter die venster betekent, de letter ה (He) met getalwaarde 5. De letter is als een soort huisje met bovenin een opening, het venster.
Als deze letter aan het einde van een woord staat spreek je hem niet uit.
Maar om het stuk niet te lang te maken , waar staat het venster nou voor?

Het venster heeft eigenlijk kortweg gezien te maken met zicht hebben op God. Wij leven namelijk in een wereld waarin wij horizontaal denken en doen. We zitten gevangen in het “goed en kwaad” principe. We moeten altijd maar kiezen tussen goed, kwaad, links of rechts. En als wij maar lang genoeg naar rechts lopen komen we weer op links uit. En als wij het goede doen of kiezen komt er vanzelf een moment dat we weer het verkeerde doen of kiezen. Dodelijk vermoeiend kan dat allemaal zijn, dat horizontaal leven.

We zijn net als vissen in de zee, het is hier maar onrustig en vaak donker. We bewegen allemaal horizontaal in ons doen en laten. Maar het venster is iets wat niet horizontaal werkt, het geeft namelijk licht en zicht op de lucht. Als wij een venster hebben dan kunnen wij contact hebben met God, het is als een geestelijke opening naar God.

Bij Noach zien we dat terug toen hij een venster in de ark moest maken. Ze zaten veilig in de ark, de wereld daarbuiten verging. Ze maakte de angst van de golven wel mee, maar ze waren veilig en in de ark had men zicht op God door het venster dat open kon. Jezus is dus ark in deze wereld, als wij één met Hem worden zijn wij geborgen in deze wereld die onder het oordeel vergaat.

Hetzelfde zien we terug bij Rachab in Jericho. Het is de eerste stad die de Israëlieten moesten veroveren toen ze het land innamen met Jozua voorop. Jozua die dezelfde naam draagt als Jezus, namelijk Yeshua in het Hebreeuws wat betekent “Jahweh redt”.
Jericho staat symbool voor de oude wereld, die valt in het oordeel, net als bij Noach.
Alleen het huis van Rachab blijft overeind in dat oordeel, zij en iedereen in haar huis wordt gered. Haar huis is als het ware weer de ark te midden van het oordeel. En wat had zij? Zij had een venster waarmee zij de stad uit kon kijken. Zij woonde wel in de wereld, maar had zicht op God. Ze was dan wel een hoer, maar dat was geestelijk gezien iedereen in de stad, maar zij was een van de weinige die dat ook echt wist van haarzelf. Ze wordt gered en één met het volk van God en uit haar komt zelfs later Jezus (Yeshua) voort.

Maar ook Daniël leefde in de (heidense) wereld, in Babylon notabene, de stad van rebellie tegen God, net zoals ook deze wereld rebels is tegen God. Maar Daniel trok zich vaak terug en bad tot God voor een venster. Daniel had een relatie met God en visie op God. Hij keek regelmatig naar boven en op dat moment niet naar Babylon.

Maar ook bij Abraham en Sarah komen we het venster tegen, niet in het dak van hun tent maar in hun naam. Abraham heette eerder namelijk Abram, en Sarah heette eerder Sara. In het Hebreeuws veranderd God op een bepaald punt hun naam. Wat er veranderd is dat aan hun naam een “Hee” wordt toegevoegd. Ze hebben namelijk een relatie met God, dus zicht op de dingen van God. Ze zijn als het ware gered uit de oude wereld door die relatie met God. En bij geestelijke (wedergeboorte) hoort een nieuwe naam.

Gen 17:5  En uw naam zal niet meer genoemd worden Abram (אַבְרָם) ; maar uw naam zal wezen Abraham (אַבְרָהָם) ; want Ik heb u gesteld tot een vader van menigte der volken.

Gen 17:15  Nog zeide God tot Abraham: Gij zult den naam van uw huisvrouw Sarai, niet Sarai (שָׂרָי) noemen; maar haar naam zal zijn Sara(h) (שָׂרָה).

Het opvallende in onze Nederlandse vertaling is dat je de H niet ziet staan, deze wordt niet vertaald omdat als deze aan het einde staat (men leest van rechts naar links) in het Hebreeuws niet wordt uitgesproken.
Sarah is de vrouwelijke wederhelft van Abraham. En op deze wereld (het vrouwelijke) is dat geestelijke verborgen. Je ziet vanuit aards perspectief niet zo even of iemand een relatie met God heeft.  Hiervoor gaan wij kijken naar uiterlijke kenmerken en gewoonten. Het nadeel daarvan is dat die gaan op basis van goed en kwaad. Dat is niet waarvan wij mogen eten, dat leidt tot veroordeling van mensen waarvan wij misschien denken “die kan nooit gelovig zijn”.
Want als de hoer van Jericho al een venster had, kunnen wij dan niet beter oppassen met het oordelen over een ander?

Wat belangrijk is dat je jou venster open heb, jou levende relatie rechtstreeks met God. Wandel met God en Hij zal je een nieuwe naam geven net als Abraham en Sarah, verborgen bij Hem boven!

Kolossenzen 3:1 (HSV) Als u nu met Christus opgewekt bent, zoek dan de dingen die boven zijn, waar Christus is, Die aan de rechterhand van God zit. 2. Bedenk de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn, 3. want u bent gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God. 4. Wanneer Christus geopenbaard zal worden, Die ons leven is, dan zult ook u met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.

Laat het licht van God schijnen in je hart door dat venster, zodat dat wat je verborgen hebt in duisternis aan het licht komt en mag verdwijnen. Want waar licht komt kan duisternis geen stand houden.

Jesaja 62:1 (HSV) Omwille van Sion zal ik niet zwijgen, omwille van Jeruzalem zal ik niet stil zijn, totdat haar gerechtigheid opkomt als een lichtglans, en haar heil als een brandende fakkel. 2 De heidenvolken zullen uw gerechtigheid zien en alle koningen uw luister; u zult met een nieuwe naam genoemd worden, die de mond van de HEERE bepalen zal.

Zet dus je venster open voor God en luister naar wat Hij je wilt leren. Luister naar Zijn Woord, Zijn Woord is een levend persoon, Jezus (Yeshua) Christus. Hij is de weg, de deur en het venster naar God in deze wereld van oordeel. Wees niet alleen maar blij met het feit dat er een venster is in deze oude schepping (de weg van genade) maar gebruik dat venster ook! Ga de weg van genade naar God toe.

Openbaring 2:17 (HSV) Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Aan wie overwint, zal Ik van het verborgen manna te eten geven, en Ik zal hem een witte steen geven met op die steen een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan wie hem ontvangt.

Het brandoffer altaar in de tabernakel staat symbool voor de prijs, het offer dat Jezus betaalde waarmee dat venster op God weer open is. Het is het eerste object in de tabernakel die je tegen komt op je weg naar het heilige en het heilige der heilige. Je kunt er dus niet omheen.
De symboliek van het hebreeuws maakt extra duidelijk dat door het brandoffer (het werk van Christus) de weg (het venster) weer open is. Het brandoffer altaar moest 5 bij 5 el zijn, exact de getalswaarde van de letter “He” het venster.

Exodus 38:1 (HSV) Vervolgens maakte hij het brandofferaltaar van acaciahout; vijf el was zijn lengte, vijf el was zijn breedte – het was dus vierkant – en drie el zijn hoogte.

Zo zien we dus dat vijf te maken heeft met de genade, het offer dat voor ons betaalde. Twijfel niet aan dat offer, zoek die relatie met God zodat Hij over je Zijn licht en Zijn woord kan uitstralen.
Als je dan zondig kijk dan naar je hand, of naar de voet die je brengt tot die zonden. Het is ons oude vlees, maar als je dan de vingers telt aan de hand die zondigt, of de voet die van de rechte weg is afgestapt dan mag je altijd herinnerd worden aan de genade. Genade voor dat wat je denkt goed te doen en wat je denkt fout te doen. Beide zijn de verkeerde boom, beide mogen we loslaten als we naar het venster gaan.

Verlangt u ook zo naar God, net zoals Hij naar U?

Hooglied 2:8 (HSV) De stem van mijn Liefste! Zie, daar komt Hij, springend over de bergen, huppelend over de heuvels. 9 Mijn Liefste lijkt op een gazelle of het jong van een hert. Zie, Hij staat achter onze muur, kijkend door de vensters, speurend door de spijlen. 10 Mijn Liefste antwoordt en zegt tegen mij: Sta op, Mijn vriendin, Mijn allermooiste, en kom! 11 Want zie, de winter is voorbij. De regentijd is over, helemaal voorbijgegaan.

Daniël 6:11 (HSV) Toen Daniël te weten kwam dat dit bevelschrift ondertekend was, ging hij zijn huis binnen. Nu had hij in zijn bovenvertrek open vensters in de richting van Jeruzalem. Op drie tijdstippen per dag ging hij op zijn knieën, bad hij en dankte hij voor het aangezicht van zijn God, precies zoals hij voordien had gedaan.

We zijn misschien nu nog wel in deze wereld, vol met zorgen en oordeel. Maar we kijken nu al uit deze wereld door het open venster, naar een nieuwe wereld vol rust en genade!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *