Wordt niet de wereld gelijkvormig
Zoals zoveel Christenen leerde ik vroeger al vanuit prediking dat wij als gelovigen niet de wereld gelijkvormig mogen worden of zijn. Dit is o.a. gebaseerd op een tekst van Paulus in de brief aan de Romeinen.
Romeinen 12:1 (HSV) Ik roep u er dan toe op, broeders, door de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk: dat is uw redelijke godsdienst. 2 En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. 3 Want door de genade die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan ieder heeft toebedeeld. 4 Want zoals wij in één lichaam vele leden hebben en de leden niet alle dezelfde functie hebben,
Maar wat is de wereld “gelijkvormig” worden? Om deze vraag te beantwoorden vervallen we eigenlijk heel snel in interpretatie van wat “werelds” is. Dan komen we snel in een discussie tussen culturen en verschillende opvoedingen waarin andere normen en waarden gelden van wat goed of fout is, wat behoorlijk is en onbehoorlijk.
Zo heb je groepen binnen het christendom van mensen die bijvoorbeeld een tv in huis halen heel werelds vinden, en anderen zien daarin geen enkel kwaad. Andere kijken enorm op de manier van kleden, terwijl andere gelovigen qua kleding weinig afwijken van de wereld. De ene vindt wereldse muziek niet kunnen en gaat alleen voor gospel muziek terwijl de ander zelfs in de gospel muziek een onderscheid aanbrengt tussen wat te werelds is en wat niet, en dat terwijl de derde gelovige misschien überhaupt geen probleem ziet met wereldse muziek luisteren.
Het probleem is echter dat Paulus geen lijst met definities heeft opgesteld met wat werelds is en wat niet. En als hij dat had gedaan naar de cultuur en standaard van toen, dan hadden nu waarschijnlijk alle nu nog christenen in lange gewaden moeten lopen op sandalen, geen elektriciteit gehad en misschien zelfs geen dingen zoals auto, telefoon, krant, orgel of andere wereldse dingen omdat die lijst dan niet mee zou gaan met de tijd in wat werelds is en wat niet. Een gevecht wat je o.a. bij de Amish weer terug zie die daardoor ook weer tientallen vormen en takken hebben gevormd met eigen inzicht van wat wel of niet werelds is en zo ook voor de nodige discussie en scheuringen hebben onder hun cultuur.
Waarom heeft Paulus nou niet een lijst gemaakt voor ons om verdeeldheid onder ons te voorkomen? Dat heeft te maken met de betekenis van het woord “gelijkvormig” en wat Paulus daar waarschijnlijk mee bedoelde. Een woord dat eigenlijk de kern van de lading prima dekt als we bewust zijn wat echt werelds is en wat niet.
Als we in het Grieks dit woord opzoeken komen we op het volgende woord uit; συσχηματίζω (suschēmatizō) G4964. Dit woord betekent iets zoals “gelijk worden aan het patroon of schema” of “gelijke vorm aannemen”. Dan is de vraag nu om welk patroon, of om welk schema en/of vorm gaat het hier dat de wereld zou handteren? En als we het antwoord op deze vraag weten is het probleem eigenlijk helemaal niet groot meer om te snappen waar we het over hebben.
Het gaat erom dat wij het schema van God volgen dat van boven naar beneden komt (verticaal) en niet het wereldse schema dat horizontaal is. God geeft van boven naar beneden ons Zijn genade en het leven zodat wij dit volgens dit schema weer naar beneden door kunnen geven. God is het hoofd van Christus, Christus het hoofd van de gemeente. Zo stroomt alles van boven naar beneden. Eigenlijk kunnen we dit vergelijken met de boom des levens in de hof van Eden. Deze boom gaf het eeuwig leven, Adam en Eva hoefden alleen te ontvangen van die boom.
Naast die boom was er ook de boom van goed en kwaad, en laat dan nou juist het horizontale schema van de wereld voorstellen. Het links en rechts denken en telkens moeten kiezen. Het oordeel iet van boven verwachten (verticaal) maar horizontaal zoeken op wat wij kunnen waarnemen, bedenken en zien. Het is het altijd maar kiezen tussen wat goed is en wat kwaad is terwijl wij er eigenlijk niets van bakken en totaal geen verstand van hebben. Totale verdeeldheid die zo voorkomt dat een koninkrijk kan standhouden.
Het is dus volgens Paulus niet de bedoeling dat wij als gelovigen gelijk van patroon of vorm worden als de rest van de wereld, de wereld die gevangen zit in zinloze het goed en kwaad principe. Het enige wat we dus hoeven te doen is het bewust worden van wanneer iets te maken heeft met het zinloze goed en kwaad spelletje. De vruchten van die boom herken je zo aan ruzie, conflict en het gebrek aan éénheid en liefde en dus uiteindelijk ook gebrek aan genade. Iets waar we allemaal mee te maken hebben en krijgen, ik net zo goed.
Als je allerlei aardse zaken gaat keuren en bestempelen als goed en/of kwaad om zo volgens een eigen systeem te bepalen wat werelds is of niet, dan lijkt dat misschien heel vroom en christelijk, maar in wezen is dat juist exact gelijk worden aan het patroon van de wereld die eigenlijk juist hetzelfde doet. Het is eigenlijk wat alle andere religies ook doen, maar ook de ongelovigen. Waarin onderscheidt een gelovige zich dan nog van de wereld? Daarom zijn er niet alleen conflicten en ruzies tussen mensen in de wereld, maar zijn exact dezelfde ruzies en conflicten ook aanwezig bij veel gelovigen onderling, wat voor religie dan ook.
Doe dus niet meer mee met het slechte patroon van de wereld en laat je niet verleiden tot die verleidelijke vruchten van de boom van goed en kwaad. Want verleidelijk zijn ze zeker, en nog veel te vaak betrapt ik ook mijzelf erop dat ik weer meega in het patroon en het horizontale schema van deze wereld waardoor ik ook met een oordeel klaar sta en gelijkvormig ben aan de wereld. Als je dan in een situatie komt waarin je moet kiezen, vraag je dan af van wie dat moet, en wat het nut op dat moment is om te kiezen? Of als je iets niet goed of werelds vindt en een ander daarin geen kwaad ziet, vraag je dan af waarop jouw overtuiging is gebaseerd en of het echt bijdraagt of afdoet aan het geestelijk leven van de ander? Zoek in de Geest de waarheid en het leven en laat de menselijke bepalingen maar bij de mensen, want als wij dingen gaan bepalen voor mens en God, doet de wereld niet net zo?
Kolossenzen 2:16 (HSV) Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten. 17 Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus. 18 Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken, 19 en zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het hele lichaam, dat van banden en pezen voorzien is en daardoor samengevoegd, opgroeit door de groei die van God komt. 20 Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen 21 als: Pak niet, proef niet en raak niet aan? 22 Dit zijn allemaal dingen die door het gebruik vergaan; ze zijn ingevoerd volgens de geboden en leringen van de mensen. 23 Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.
Laat je dus niet verleiden tot verdeeldheid en scheiding met bepalingen en geboden van mensen terwijl God je één heeft gemaakt tot een nieuw mens. Wees niet als de wereld maar wordt als de nieuwe wereld, de nieuwe schepping, want het oude is voorbijgegaan. Wandel dus niet zoals de oude wereld, maar wandel als de nieuwe wereld in vrede en barmhartigheid.
Efeziërs 2:14 (HSV) Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken, 15 heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken, 16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.Als jij met Christus gekruisigd ben voor de wereld en de wereld door Christus gekruisigd is voor jou, wat hebben wij dan nog te veroordelen? Wat kun je dan nog met en goed en kwaad als er niets meer te oordelen valt? Waar maken wij ons soms druk om als God zich zo over jou heeft ontfermt terwijl Hij dat op gelijke wijze over de ander doet? Niet op basis van wat wij in het vlees doen of hebben gedaan, maar op basis van de Genade van het kruis waarin alles is geoordeeld wat geoordeeld had moeten worden. De prijs was hoger dan de schuld, het was God zelf die die weg ging en daar hing voor ons.Galaten 6:11 Zie met wat een grote letters ik u met mijn eigen hand schrijf: 12 Allen die zich mooi willen voordoen naar het vlees, dwingen u zich te laten besnijden, alleen om niet vanwege het kruis van Christus vervolgd te worden. 13 Want ook zij die besneden worden, nemen zelf de wet niet in acht, maar zij willen dat u besneden wordt om zich te kunnen beroemen op uw vlees. 14 Maar ik zal mij volstrekt niet beroemen op iets anders dan op het kruis van onze Heere Jezus Christus, door Wie de wereld voor mij gekruisigd is, en ik voor de wereld. 15 Want in Christus Jezus heeft niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn, maar wel dat we een nieuwe schepping zijn. 16 En allen die overeenkomstig deze regel wandelen: vrede en barmhartigheid zij over hen en over het Israël van God. 17 Verder, laat niemand mij lastigvallen, want ik draag de littekens van de Heere Jezus in mijn lichaam. 18 De genade van onze Heere Jezus Christus zij met uw geest, broeders! Amen.