Een vreemde genezing
Een heel bekend genezingsverhaal van Jezus is dat van de man bij het bad van Bethesda.
Een vreemd verhaal wat betreft dat bad wat steeds in beweging werd gebracht door een engel en zo mensen genas, maar dat is niet het enige opmerkelijke in dit verhaal. Jezus loopt door een waarschijnlijk grote groep zieken en kiest specifiek één persoon uit. En je zou verwachten dat Hij de persoon kiest met het grootste geloof in God of Hem als Messias, maar dat is niet het geval, althans, zo lijkt het misschien. Jezus kiest iemand die niet eens weet wie Jezus is, en hij vraagt niet eens om genezing aan Jezus maar wordt toch genezen en na afloop weet hij eigenlijk niet eens wie hem genezen heeft als het hem wordt gevraagd.
Johannes 5:1 (HSV) Hierna was er een feest van de Joden en Jezus ging naar Jeruzalem. 2 En er is in Jeruzalem bij de Schaapspoort een badwater, dat in het Hebreeuws Bethesda wordt genoemd, met vijf zuilengangen. 3 Daarin lag een grote menigte van zieken, blinden, kreupelen en verlamden, die wachtten op de beroering van het water. 4 Want een engel daalde van tijd tot tijd neer in het badwater en bracht het water in beweging; wie dan het eerst daarin kwam, na de beweging van het water, werd gezond, aan welke ziekte hij ook leed. 5 En daar was een man die al achtendertig jaar ziek was. 6 Jezus zag hem liggen en omdat Hij wist dat hij al lange tijd ziek was, zei Hij tegen hem: Wilt u gezond worden? 7 De zieke antwoordde Hem: Heere, ik heb geen mens om mij in het badwater te werpen wanneer het water in beroering gebracht wordt; en terwijl ik kom, daalt een ander vóór mij af. 8 Jezus zei tegen hem: Sta op, neem uw ligmat op en ga lopen. 9 En meteen werd de man gezond, nam zijn ligmat op en ging lopen. En het was sabbat op die dag. 10 De Joden dan zeiden tegen hem die genezen was: Het is sabbat, het is u niet geoorloofd de ligmat te dragen. 11 Hij antwoordde hun: Hij Die mij gezond gemaakt heeft, Die heeft tegen mij gezegd: Neem uw ligmat op en ga lopen. 12 Zij vroegen hem dan: Wie is de Mens Die u gezegd heeft: Neem uw ligmat op en ga lopen? 13 En hij die genezen was, wist niet Wie het was, want Jezus had Zich ongemerkt verwijderd omdat er een menigte was op die plaats. 14 Daarna vond Jezus hem in de tempel en zei tegen hem: Zie, u bent gezond geworden, zondig niet meer opdat u niet iets ergers overkomt. 15 De man ging weg en berichtte de Joden dat het Jezus was Die hem gezond gemaakt had.
Wat kan van dit verhaal de achterliggende gedachte zijn?, er zitten namelijk wat opvallende details aan.
Als eerste gebeurde deze genezing op Sabbat, de rustdag en verder leerde de man pas Jezus kennen als de persoon die hem genezen had in de tempel en dan is er nog de naam Bethesda. Als ik dit zo bekijk lijkt het erop dat de symboliek is dat deze man leefde op of anders gezegd, in de sabbat, de rust van God waar ik wel eens eerder een artikel over geschreven heb, de rustdag die soms wordt omschreven als de achtste dag. (https://ontdekhetwoord.nl/uncategorized/de-sabbat-deel-1-de-rust-van-christus/)
Deze zieke man komt hier in het verhaal niet naar voren als gelovige, maar lijkt dat dus wel te zijn in de verborgen symboliek. Er wordt nergens gesproken over het geloof van deze man, en toch wordt hij genezen. Het daar zijn met Jezus op de rustdag is misschien een ver gezochte aanwijzing, maar er zijn er meer. Jezus gaat door de Schaapspoort om naar Bethesda te gaan. Achter die poort is symbolisch gezien de plek waar de schapen zijn, of in ieder geval ingaan. Het is dus niet gek dat Jezus als Herder van de gelovigen daar ingaat en deze man ontmoet die symbolisch een schaap van Hem is, ook al is dat misschien onbewust. Maar ook de naam Bethesda wijst op een plek waar gelovigen zijn, want Bethesda betekend “Huis van Barmhartigheid”. En dat is nou exact dat wat God zoekt in iemand die gelovig is, namelijk geen offers maar barmhartigheid. God zoekt geen mensen die vanalles offeren en doen of laten voor Hem, Hij zoekt mensen met een barmhartig en liefdevol hart. Zo kunnen wij onschuldigen (ver)oordelen als ongelovigen terwijl wij er misschien helemaal naast zitten omdat wij het hart niet kunnen zien, gelukkig kan God dit wel.
Mattheüs 12:7 (HSV) Maar als u geweten had wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer, dan zou u de onschuldigen niet veroordeeld hebben. 8. Want de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat.
We hebben hier in dit verhaal in het huis van barmhartigheid achter de schaapspoort dus zeer waarschijnlijk met een “onbewuste” gelovige te maken. Dit is niet iets nieuws want het is precies zoals in het voorbeeld van Jezus in Mattheus 25 dat niet iedereen die Hem “heer, heer” noemt zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar dat juist de mensen hier ingaan die Hem niet met de mond “heer, heer” hadden genoemd en Hem helemaal niet herkend hebben in situaties van hun leven maar waarin zij gewoon barmhartig waren voor anderen en daarmee ook voor Jezus. Het ging hen helemaal niet om een super goed christen te zijn, het ging er bij hen om dat zij uit een oprecht hart echt barmhartig waren zonder daarvoor een hoog voetje te halen bij God, want zij (her)kende Hem helemaal niet, zij deden gewoon dat wat goed was.
Matteüs 25:31 (HSV) Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid. 32 En vóór Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt. 33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand. 34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld. 35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald. 36 Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen. 37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed? 39 Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen? 40 En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan. 41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is. 42 Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven; 43 Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht. 44 Dan zullen ook die Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend? 45 Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan. 46 En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
Jezus geneest deze dus mogelijk verborgen/onbewuste gelovige zodat hij weer kan wandelen, precies zoals Jezus ook ons geneest van o.a. een slecht geweten zodat wij weer kunnen wandelen in een levende relatie met God. Want er is geen andere weg tot God dan door Jezus Christus, zelfs als iemand onbewust geloofd en wandelt met God, is die nadering tot God slechts mogelijk door Christus die die weg vrij gemaakt heeft. Een ieder die dus God echt kent en met Hem wandelt doet dat dus doordat Christus die weg heeft geopend, het gaat via Hem. Ook als iemand misschien helemaal niet bewust is dat het via Jezus gaat, ze hebben de vrijmoedigheid gevonden en zijn tot God genaderd in geloof. Dergelijke gelovigen herken je vanzelf aan hun vruchten, het zit hem niet in de woorden en gewoontes. Als je op vakantie gaat is het exact benoemen van de juiste wegen ook niet de garantie dat je op je eindbestemming komt, het gaat erom dat je de juiste wegen neemt zodat je op de bestemming aankomt. Hoe die wegen heette weten de meeste mensen niet eens echt meer tegenwoordig door de navigatie. Zo zijn er misschien wel veel mensen die door de Heilige Geest ook de weg gaan naar de juiste eindbestemming (God) en kennen ze die weg misschien niet eens bij naam maar gaan ze hem vol geloof en verlangen en barmhartigheid.
Deze man komt vervolgens na het genezen worden, net als ons bij de bekering, vanuit een horizontale positie (aards denken) in de verticale positie (op God gericht). Een mens is anders geschapen dan de dieren die horizontaal bewegen en is juist verticaal gezet, zo is het bedoeld,. Horizontaal blijven zorgt ervoor dat we niet in ons geschapen doel zijn, en dat is het doel missen of met andere woorden de zonden, want zonde is je doel missen. Blijf dus niet liggen maar laat je oprichten door Jezus om te wandelen met God.
Deze man werd opgericht, niet langer liggende in het horizontaal en wereldse denken tussen goed en kwaad, links en recht, maar kijken naar boven en daar de redding verwachten en krijgen. Klaar om op pelgrimstocht te gaan, namelijk wandelen met God en eindigen in Zijn Huis!
Psalm 121:1 (HSV) Een pelgrimslied. Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal. 2. Mijn hulp is van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.
De man wandelt dus vervolgens weer, hij is genezen, en toch weet hij niet waarom. Toch was het Jezus die hem genas, het was misschien niet eens zijn eigen geloof maar het geloof van Jezus dat hem genas en rechtop zetten, maar het was gebeurd.
Daarna komen de religieuze leiders met hun commentaar, ze zijn het niet eens dat de man weer wandelt, ze zijn niet eens blij voor hem. Ze staren zich letterlijk blind op de wet en vinden dat dit niet had mogen gebeuren op de Sabbat. Wat een waanzin zul je misschien wel denken, en dat is terecht onzin te noemen.
Zo gaat het vandaag de dag nog vaak als iemand tot God komt of met God wandelt. De zichtbaar religieuze orde heeft daar met regelmaat moeite mee en zal dit op basis van wetten, geboden van mensen, gebod op gebod, regel op regel deze mensen proberen de les te lezen. Ook als deze mensen zich geen kwaad bewust zijn en werkelijk door Jezus weer wandelen met God, misschien zelfs terwijl ze Hem niet kennen bij naam. Toch moet het geloof, zichtbaar of niet, dan in twijfel getrokken worden en bevochten met de wet die daar niet voor bedoeld is. Met verkiest vorm, tradities en zichtbaar uiterlijk vertoon boven barmhartigheid.
Maar dan komt het moment waarop deze man in de tempel komt, wat volgens mij hier symbool staat voor het ingaan in de eeuwigheid in het Vaderhuis, het ware Huis van God waar de aardse tempel een voorbeeld van is. Dat is thuiskomen bij God na het wandelen met Hem door ons leven heen.
Op dat moment ontmoet de genezen zieke man Jezus en leert hij Hem bij naam kennen, exact weer zoals in het voorbeeld uit Mattheus 25 van de mensen die voor Hem verschijnen en Hem niet bij naam kende, maar toch dingen voor Hem hadden gedaan in hun leven, en waar Jezus zich aan hen in verborgenheid bekendmaakte in diverse situaties door hun leven heen waarin zij barmhartigheid konden tonen. Deze man leert in de Tempel van de levende God door wie hij daadwerkelijk was genezen en dus weer had kunnen wandelen naar o.a de Tempel zelf.
Misschien is het hier net zoals bij de vele mensen die met God wandelen, door het werk van Jezus Christus, straks bij het thuiskomen bij God boven pas Jezus leren kennen. En dat zij dan Hem bij naam leren kennen, Hij die de weg die zij gegaan zijn mogelijk heeft gemaakt.
Maar dit hele fenomeen beschrijft Jezus eigenlijk verderop in Johannes nogmaals om duidelijk te maken wat Hij in het verborgen aan ons wil leren.
Johannes 5:24 (HSV) Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven. 25 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven. 26 Want zoals de Vader het leven heeft in Zichzelf, zo heeft Hij ook de Zoon gegeven het leven te hebben in Zichzelf; 27 en Hij heeft Hem ook macht gegeven om oordeel te vellen, omdat Hij de Zoon des mensen is. 28 Verwonder u daar niet over, want de tijd komt waarin allen die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen, 29 en zij zullen eruitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter verdoemenis.
Jezus benadrukt hier het verschil tussen de mensen, en dat is dat er een groep tussen de doden uit is die God horen en daardoor zullen leven. God roept en zij beantwoorden die roep door het aan te horen. Net als de verlamde man dat deed en opstond en ging wandelen en zo eindigde in het huis van God en daar Jezus bij naam leerde kennen. En waar gaat het dus echt om in dit leven? Zijn Woord horen en geloven. En wat is Zijn Woord? Jezus Christus is dat Woord! Zij die het goede hebben gedaan zullen overgaan tot het leven, maar zij die het kwade deden tot de verdoemenis. Hier zien we dus weer dat het gaat om de barmhartigheid, want dat is het goede.
Hoeveel mensen ken jij die echt barmhartig zijn? Misschien zelfs mensen die niet eens christen zijn? Misschien mag je in het barmhartige hart van je medemens toch een stukje van Christus zien? Misschien is er meer dan het oog kan zien, maar dat wat we niet kunnen zien daarvoor hebben we misschien juist het geloof nodig…